czwartek, 20 marca 2014

Chleb doskonały

Oto dziś przed wami najlepszy chleb, jaki w ogóle kiedykolwiek powstał. To przepis mojej cudownej mamusi, która po eksperymentowaniu z różnymi przepisami, w końcu opracowała przepis idealny - i to nie tylko w mojej opinii. Ten chleb powala zapachem, świetnie wygląda i rewelacyjnie smakuje! Wiem, co w nim jest i są to składniki wartościowe i odżywcze, dlatego kiedy zjem na śniadanie taki chleb od razu czuję się pełna pozytywnej energii - gotowa na kolejny dzień i związane z nim wyzwania. Kiedy mąż mojej koleżanki dowiedział się, że uczymy się piec chleb, stwierdził, że to głupi pomysł (bez sensu - to jego ulubione powiedzenie), bo przecież chleb można kupić w piekarni i co to za różnica...ale kiedy miał możliwość go skosztować, wrócił do domu i oświadczył swojej żonie, że nie chce już jeść innego chleba...to powinno dać wam w miarę wyrazisty obraz, ponieważ ten chleb nawet sceptyków powala na kolana :))) Jeśli wydaje się wam, że to zdecydowanie zbyt pracochłonne zajęcie i z pewnością nie pozwoli wam na to wasz grafik...zastanówcie się jeszcze raz, bo naprawdę nie potrzeba aż tak dużo czasu, by go przygotować...wystarczy dobry plan i trochę chęci, a zapach, który unosi się z piekarnika podczas pieczenia, wynagrodzi wam wszelkie poświęcenia i rozdmucha wątpliwości...



Składniki:
50 g drożdży
700 ml wody
1 łyżeczka brązowego cukru
450 g mąki pełnoziarnistej
350 g mąki tortowej + 4 łyżki
1 łyżka soli himalajskiej lub morskiej
1 łyżka oliwy z oliwek
1 garść otrębów pszennych
2 garście płatków owsianych
1-1 1/2 szklanki bakalii (orzechy, sezam, słonecznik, nasiona chia, pestki z dyni, itp.)
mleko lub białko jajka do posmarowania

50 g drożdży + 500 ml letniej wody + 1 łyżeczka cukru - wymieszać
Dodać ok. 4 łyżek mąki tortowej. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 20 minut, aby sprawdzić, czy drożdże są aktywne. 

Przełożyć do maszyny do wyrabiania ciasta. Dodać 800 g mąki. Wyrabiać na wolnych obrotach. Dodać ok. 200 ml wody tak, aby ciasto uzyskało odpowiednią konsystencję. Nie może być za twarde. 
Wyrabiać ok. 40 minut aż ciasto zacznie odchodzić od ścianek. 
Dodać sól himalajską lub morską. 
Dodać otręby pszenne, olej, płatki owsiane oraz bakalie.

Odstawić do wyrośnięcia na ok. 40-50 minut (obserwować).

Wyłożyć na dwie średniej wielkości blaszki i zostawić do wyrośnięcia na ok. 10 minut. Posmarować rozbełtanym jajkiem. 

Piec ok. 1 h w 170-180 stopniach. 

Smacznego!
Ja oczywiście nie mogłam się powstrzymać i zrobiłam sobie do tego chleba pastę z tofu i suszonych pomidorów (Pasta z tofu i suszonych pomidorów...to naprawdę doskonała kombinacja!



4 komentarze:

  1. Chleb doskonały :D Mój mąż jest zawiedziony, jak tego chleba w domu nie ma ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie czekałam na jakąś reakcję...:) Wcale się twojemu mężowi nie dziwię, ja też jestem zawiedziona, jak nie chce mi się upiec takiego chleba :p

      Usuń
  2. Chyba wiem kto powiedział bez sensu... :D

    OdpowiedzUsuń